Rozhovor pro přílohu Hospodářských novin - Obaly a polygrafie
21. 02. 2020 / Oslovila nás redakce Ecomomia, zda bychom zodpověděli několik dotazů do přílohy Hospodářských novin na téma Obaly a polygrafie. Rádi jsme vyhověli a celý rozhovor zveřejňujeme níže.
Kam se design obalů potravin posunul za posledních dejme tomu 10 let?
Obalový design zažívá v posledních letech velký vzestup. S rostoucí kupní silou obyvatelstva rostou i požadavky na zpracování obalů. Oblíbené jsou nové technologie pracující s různými povrchovými úpravami obalů jako jsou různé strukturované laky, metalické efekty či netradiční materiály. Důležitá je také funkční stránka obalu. Zákazníci mají rádi různé vychytávky a novinky.
Dokážete charakterizovat současnost obalového designu? Má třeba nějaké typické znaky?
Obal výrobku již neplní svou základní funkci, ale musí mít i přidanou hodnotu. Zákazníci nejsou pouhými konzumenty, kupují produkty, aby budovali svou identitu. Proto je pro ně design obalu klíčový. Jsou ochotni zaplatit 60 korun za obyčejnou neperlivou vodu ve stylovém obalu, který je ideálně ještě podpořen příběhem. Sdílejí výrobek na sociálních sítích a stávají se součástí komunity. Věří, že koupě produktu může zlepšit jejich život a to jak jsou vnímáni okolím.
Proč v současné době "frčí" i retro styl, který mnohdy není z grafického hlediska žádným extra "uměním"?
Retro styl evokuje v lidech příjemné vzpomínky z minulosti. Zákazníci mají spojeny retro výrobky se zážitky z dětství nebo z doby, kdy byli šťastni a cítili se dobře. Výrobek jim tuto dobu připomíná a vyvolává emoci. Lidský mozek si častěji pamatuje to „dobré“ a proto je vzpomínka zahalena v těch nejrůžovějších barvách.
Můžete mi popsat největší prohřešky obalového designu? Co je z profesionálního hlediska špatně? Takové "peklo na talíři" designu?
Obecně platí dva úhly pohledu na obal výrobku. Jeho vzhled a jeho funkčnost. Sebehezčí obal je k ničemu, kdy se Vám roztrhne v tašce nebo naopak nepůjde snadno otevřít. A sebelepší materiál nezachrání špatný design. Například pruhované obaly privátní značky jednoho nejmenovaného řetězce by se dnes již těžko prodávali. Obaly jsou součástí životního prostoru a designu obecně. Lidé kolem sebe nechtějí mít škaredé věci.
Kam si myslíte, že se bude design obalu ubírat v následujících letech? Vzniká třeba nějaký nový styl, který budou chtít designéři ctít, který se líbí?
Obecně platí, že stále větší důraz se klade na ekologickou stránku obalu. Hlavně mladí lidé si uvědomují dopady svého konzumu na naši planetu. Takže podle mého názoru bude nejvíce trendy propojení designu a ekologie s funkčností obalu. Trendy bude také propojení obalu s moderními technologiemi jako jsou chytré telefony apod. Funkční obal výrobku Vám pak bude sám hlásit kdy končí jeho trvanlivost nebo jaká jeho nutriční hodnota.
Jak těžké je najít kompromis mezi tím, co je v designu nyní moderní, co by se k danému výrobku vizuálně hodilo a mezi zákazníkovým přáním? (vím, těžká otázka... :-) )
Většina zákazníků nás osloví na základě doporučení nebo referencí. Náš vztah je postaven na důvěře. Víme, že grafiku neděláme pro sebe, ale pro klienta a jeho zákazníky a snažíme se to co nejlépe pochopit a promítnout do naší práce. Obalový design je poctivé řemeslo, které má svá základní pravidla a postupy. A při detailnějším zkoumáni vyjde rychle najevo, jak profesionálně je daný obal zpracován, jestli je dobře propojen obsah s designem a jestli bude obal fungovat na zákazníky.
Jak nahlížíte na variabilitu designu, zejména personalizované obaly, obaly s různými variantami potisku pro jeden výrobek? Jaká je v tomto přidaná hodnota?
Jak jsem již zmínil výše, produkty jsou dnes součástí životního stylu a přidaná hodnota ve formě personalizace buduje vztah mezi zákazníkem a výrobkem. Proto se píší jména zákazníků na kelímek s kávou nebo se gravírují na tablet či sluchátka. Výrobek se ztotožní s danou osobou a stává se součástí jeho příběhu. Je to stejné jako v minulosti, kdy měla šlechta svůj monogram nebo erb a aplikovala jej na většinu svého majetku včetně oblečení a předmětů denní potřeby. Daná osoba má pak k personalizovanému předmětu osobní vztah.